Kuijk

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Speedtouch 580 geeft de geest

E-mail Afdrukken PDF

 De Speedtouch 580, kent u die? Dan heeft u waarschijnlijk op de een of andere wijze internet van KPN. KPN doet namelijk in Speedtouchen. En op internet wemelt het van de verhalen over Speedtouchen. Die niet allemaal even positief zijn, om het voorzichtig te zeggen. De gedachte dat Speedtouch synoniem is aan rotzooi, komt vrij veel voor. Toch zijn er hele volksstammen tevreden met hun Speedtouch. Tot hij de geest geeft natuurlijk.

In het onderhavige geval betreft het iemand die plotseling geheel verstoken was van internet, waar hij niet blij mee was. Wat doe je in zo'n geval? Welnu, hij nam contact op met mij. En in tegenstelling tot het vorige geval van Speedtouch (zie 'Wat een gehannes. Natuurlijk weer Windows') viel er niets te doen met het downloaden van drivers, firmware of wat dies meer zij, want er was dus geen internet. Nadat ik alles geprobeerd had, inclusief een harde reset, zat er echt niets anders op dan contact op te nemen met de helpdesk van zijn provider. Dat telefoonnummer was hij natuurlijk allang kwijt, maar gelukkig was die provider via een paar overnames inmiddels gewoon KPN en het nummer van de klantenservice daarvan was aanwezig.

Gek eigenlijk, dat internetproviders inmiddels zo'n slechte naam hebben dat de helpdesk bellen zo ongeveer het laatste is dat in je opkomt.

Nu verwacht u natuurlijk een verhaal over uren in de wacht hangen tegen een waanzinnig tarief en daarna met een lulverhaal het bos in gestuurd worden, maar neen: ik werd gewoon geholpen. En nog goed ook. En de wacht duurde helemaal niet zo gek lang. Maar het was maar goed dat ik gebeld had. De harde reset bleek een goed idee geweest te zijn en weliswaar had ik volkomen terecht voor PPPoA gekozen en VPI/VCI 8.48 zou ik automatisch tegengekomen zijn (en nog wel vrij snel ook, want het was de tweede keuze in het menu en de eerste had ik al geprobeerd), maar de gebruikersnaam en het wachtwoord zou ik nooit gevonden hebben, want door eerdergenoemde overnames waren die inmiddels veranderd. Maar goed, dankzij de hulp van de helpdesk (het moet toch echt niet gekker worden) functioneert het ding inmiddels weer en hij krijgt nog een nieuw modem / nieuwe router op de koop toe. Bij KPN werken ze inmiddels namelijk met leenmodems en hij hoeft alleen de verzendkosten te betalen. Het wordt wel weer een Speedtouch (780 of 787) en het wemelt op internet van de verhalen over Speedtouchen, maar wacht, dat hadden we al gehad. Het wemelt op internet trouwens sowieso van de verhalen over van alles en nog wat.